2 juli 2016

webteksten

Michiel van Poelgeest schrijft webteksten bij NybyHet begint met een goed (opgeschreven) verhaal. Nyby schrijft webteksten die 100% SEO vriendelijk zijn. Zo krijgt je website de aandacht die het verdient. Neem contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.

Waarom zijn goede webteksten zo belangrijk? Google doet de hele dag niets anders dan webteksten lezen. De zoekmachine scant en ‘leest’ webteksten op een specifieke, systematische manier, 24/7. Als je je vindbaarheid wilt vergroten is het dus zaak te weten hoe en wat te schrijven. Mooie afbeeldingen en video’s kunnen nuttig, zelfs bepalend zijn voor de sfeer op een website. Maar het succes van je website in zoekresultaten wordt uiteindelijk grotendeels bepaald goed geschreven tekst.

Webteksten: een vlotte pen (en een beetje hulp)

Gelukkig zijn er veel bronnen, hulpmiddelen en bedrijven (zoals Nyby) die je ondersteunen bij het schrijven van de beste webteksten. Webteksten moeten pakkend, niet te lang en niet te kort zijn, en bovendien de juiste zoekwoord dichtheid bevatten (keyword density). En zo zijn er nog wel twintig dingen waar je op moet letten. Maar het draait bovenal ook om ervaring en ‘een vlotte pen’. Aan het belang van een goed geschreven webtekst twijfelt bijna niemand. Toch is het – onterecht – vaak het laatste item op het boodschappenlijstje van een nieuwe website. En dat is zonde. Want goede SEO webteksten kunnen jouw website tot grote hoogte stuwen (letterlijk en figuurlijk). Hoe dat werkt?

webteksten

SEO (Search Engine Optimization)

SEO Webteksten – teksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines als Google – zijn onderdeel van Zoekmachineoptimalisatie als een allesomvattend idee dat je toe kunt passen op je website. Er komt dus meer bij SEO kijken dan alleen het schrijven van een goede tekst. Google kijkt bijvoorbeeld ook naar het aantal links van, naar en richting je website, en naar de structuur van je website. Het ziet je website graag als één geheel, als een compacte, logische kluwen informatie in dat oneindig grote web van informatie.

Hoe beter je ‘dat’ regelt hoe hoger je pagina rankt in de organische (niet betaalde) zoekresultaten op het moment dat iemand naar jou op zoek is. Met name dat laatste vergeten we nog weleens.

Overigens verandert Google zijn ‘spelregels’ regelmatig. De algoritmen worden aangepast en/of advertenties krijgen meer ruimte op de pagina. Je moet op de hoogte zijn en blijven van deze wijzigingen, wil je je plekje op pagina 1 steeds weer veilig stellen.

SEM (Search Engine Marketing)

Een alternatief, of liever gezegd een toevoeging op bovengenoemde organische methode om hoog te ranken in Google, is SEM. Hierbij betaal je Google simpelweg voor een plekje bovenaan de pagina met zoekresultaten waarop jij gevonden wilt worden, of voor zichtbaarheid op specifieke websites Je kunt adverteren op specifieke zoekwoord(groep), kiezen voor een display advertentie of je gebruikt een combinatie van die twee.