16 juli 2016

nieuwsbrieven en e-mailmarketing

Lees jij weleens een e-mail nieuwsbrief? Miljoenen mensen wereldwijd doen het, elke dag opnieuw. Natuurlijk, we unsubscriben allemaal weleens en niet elke newsletter lees je van haver tot gort door. De meeste scan je zelfs alleen maar even vluchtig op relevante inhoud. Maar e-mail marketing blijkt nog steeds een van de meest effectieve manieren om je publiek te bereiken. Niet in de laatste plaats omdat de ontvanger – in theorie – daadwerkelijk zit te wachten op jouw e-mail.

Gemiddeld wordt 1 op de 4 nieuwsbrieven geopend.

De openingsrate van een e-mail campagne is uiteraard een veel sterkere indicatie van het succes ervan, dan de omvang van de mailinglist. Je kunt opscheppen over je e-mailbestand van 10,000 subscribers, maar als slechts 10 % van de ontvangers je mails lezen, ben je dan goed bezig? Nee, dat kan natuurlijk veel beter. Een openingsrate van 25% is ongeveer het gemiddelde, alhoewel het per ‘sector’ nogal kan verschillen. Waar moet je op letten?

nieuwsbrieven mailchimp

Vijf tips bij het schrijven (en verzenden) van een nieuwsbrief

  1. mailchimp nieuwsbrievenMailchimp vat het zo samendon’t sell what’s inside—tell what’s inside. Helder toch? Wind er geen doekjes om, ga niet overdrijven, zeg gewoon wat er in je e-mail staat. Voor de duidelijkheid: het gaat hier over het bepalen van het juiste onderwerp van je e-mail. Probeer geen SPAM alarms af te laten gaan: vermijd hoofdletters en verdachte woorden (je weet wel welke we bedoelen).
  2. Zorg ervoor dat je nieuwsbrief leuk om te lezen is, en dat er nuttige informatie in staat voor de lezer.
  3. Onderhoud je mailinglist alsof je leven er vanaf hangt. Of, houd hem in elk geval netjes bij. Daar zijn natuurlijk superhandige apps voor. Zoals Mailchimp of Campaign Monitor.
  4. Zorg dat je nieuwsbrief er goed uit ziet, zowel op mobile devices als op desktop computers: hij moet responsive zijn! En gebruik (niet teveel, maar wel zinnige) afbeeldingen.
  5. Vind de juiste frequentie. Overspoel je lezers niet met teveel nieuwsbrieven, maar zorg ook dat ze je niet vergeten.

Tot slot: onthoud dat veel van je lezers nieuwsbrieven slechts kort en vluchtig scannen op inhoud. Onderstaande ‘heatmap’ laat zien hoe de meeste e-mail abonnees door je nieuwsbrief heen gaan. De eerste woorden zijn het belangrijkst!

Meer weten over e-mail marketing, digitale nieuwsbrieven of Mailchimp?
Neem contact met ons op.

Nieuwsbrief: wat lezen we? (image: Nielsen Norman Group)

Hoe we nieuwsbrieven lezen