2 juli 2016

creatieve campagne

Je wilt in korte tijd een bijzonder verhaal, product of evenement onder de aandacht brengen bij je publiek. Je hebt een campagne nodig! De marketing campagnes van Nyby zijn creatief, effectief en ze vallen op, niet in de laatste plaats door de koppeling online / offline.

de kracht van offline campagne voerenOn- en offline campagne

De wereld lijkt soms alleen nog maar uit enen-en-nullen te bestaan, zeker als het gaat om adverteren en marketing. Maar de echt succesvolle campagnes hebben niet alleen een digitale, maar ook een fysieke component. Dat kun je concluderen uit onderzoek, zoals Jupiter Research deed in 2007. Daaruit bleek dat ruim tweederde van alle zoekopdrachten in Google afkomstig zijn uit ‘de fysieke wereld’: uit kranten, billboards, maar ook televisie. Mensen zien, lezen of horen iets over een merk of product ‘in de echte wereld’ en gaan vervolgens online om er meer over te weten te komen.

De kracht van offline campagne voeren

Andersom werkt het natuurlijk ook: wanneer je online in aanraking komt met een bepaalde uiting en later die dag op straat een bus voorbij ziet rijden met dezelfde reclameboodschap, dan is de kans dat die boodschap beklijft een stuk groter geworden. Die tactiek gebruikten we bijvoorbeeld in de Flink Fietsen campagne. Naast online campagne kanalen zoals een website en een Facebook pagina, deed het merk Flink Fietsen ook de in de fysieke wereld zijn intrede, middels wegmarkeringen, een poster campagne en publieke evenementen. De resultaten waren meer dan goed, getuige ook ook een door de opdrachtgever uitgevoerde survey. Daaruit bleek dat ruim 70% van de ondervraagden de offline uitingen had geregistreerd.

Flink Fietsen wegmarkering

Ieder voordeel…

Het voordeel van online campagne voeren is dat je heel specifiek kunt worden in wie je wanneer bereikt, en op welke manier je dit doet: specifieke target groups dus, met op maat gemaakte content. Offline is het toch vaak ‘schieten met hagel’, zonder dat je precies kunt achterhalen wat de effecten zijn van je investering. Tegelijkertijd is iedereen het erover eens dat beide werelden – online  en offline – elkaar nodig hebben en elkaar ook kunnen versterken. En dat, afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, je de juiste mix moet bepalen. Waar je online misschien meer interactie tot stand kunt brengen en informatie over je doelgroep verzamelt (likes, clicks, persoonlijke informatie) is de beleving van een advertentie of uiting in de fysieke wereld veel sterker dan een vluchtige blik op een scherm.