2 juli 2016

contentmarketing volgens Nyby

Contentmarketing gebruik je om waardevolle en relevante content te genereren die precies aansluit bij je doelgroep en hun behoeften. Je zet het in om je merk krachtiger te maken en om je klantenkring te vergroten en te versterken. Elke dag zien we 377 reclame-uitingen voorbij komen, dus als je wilt opvallen, als je eruit wilt springen, dan moet je content echt goed zijn. Dan moet je een goed verhaal hebben.

Wat maakt content goed?

Bij Nyby komt content altijd op de eerste plaats. Content moet echt, eerlijk en leuk zijn. Uiteindelijk zijn het de échte verhalen die beklijven en is het de échte content die overeind blijft. Wat heb je te bieden? Geef dat weg. Wat wil je vertellen? Zeg dat dan. Wind er geen doekjes om. Storytelling bijvoorbeeld, heeft zichzelf de laatste jaren bewezen als een succesvolle vorm van contentmarketing. Storytelling gaat uit van het principe dat iedereen op zijn tijd vermaakt wil worden met een goed verhaal. Dus als je jouw boodschap kunt verpakken als een goed verhaal, dan ben je al een heel eind op weg.

Storytelling - bron Trufamedia

Wat is je boodschap en wat wil je bereiken?

Welk verhaal ga je vertellen? Gaat het over de geschiedenis of toekomstvisie van je bedrijf? Gaat het over de producten of diensten die je levert? En wat wil je bereiken met je verhaal? Wil je de wereld verbeteren, je merk positioneren of je merkbewustzijn vergroten, of autoriteit claimen? Bij elke doelstelling past een strategie en een contentmarketing plan.

Contentmarketing plan

Om zo’n plan te kunnen schrijven heb je natuurlijk meer ingrediënten nodig dan alleen een goed verhaal en een doelstelling. Nyby helpt je stap voor stap door het proces van het maken van zo’n plan heen. Je wilt weten:

  • Wie zijn mijn klanten? Hoe oud of jong zijn ze? Waar komen ze vandaan en waar gaan ze naartoe? En hoe gedragen ze zich online? Zitten ze op Facebook, Snapchat of vooral op Linkedin? Kijken ze korte video’s, bezoeken ze evenementen of lezen ze lange artikelen? Wat is hun – om een fancy woord te gebruiken – Buyer Persona?
  • Hoe beleven ze mijn merk of organisatie?
  • Wie zijn mijn concurrenten en hoe doen zij het?
  • Over welke content beschik ik of kan ik beschikken? Schrijf ik een blog of maak ik een animatie? En hoe zorg ik ervoor dat die content in dienst van mijn verhaal werkt?
  • Wat moet mijn content doen? Moet hij overtuigen, vermaken, inspireren of informeren, of een mix daarvan? Zie ook onderstaande matrix van Smart Insights.

contentmarketing matrix van Smart Insights

De mix van Nyby

100% succes garanties bestaan natuurlijk niet. Maar met de mix van Nyby kom je een heel eind! De 99% van Nyby zien er zo uit:

50% Content
Echte content is de helft van het verhaal. Als je verhaal staat en de boodschap helder is dan komt het helemaal goed.

25% Kanaalkeuze
Hoeveel tijd heb je? Ben je van plan de hele dag op Facebook en Instagram rond te hangen? Of wordt het eens per maand een nieuwsbrief? Besteed je tijd wijs en efficiënt.

10% Toewijding
Je kunt nog zulke mooie plannen maken maar als je je eigen strategie niet goed uitvoert is elke investering zonde van je tijd. Toewijding kun je niet uitbesteden.

En een beetje lef
Waar ben je bang voor? Dat je de verkeerde dingen zegt? Toon lef, laat zien wie je bent en bovenal: zorg dat het verhaal dat je vertelt jouw verhaal is. En wind er geen doekjes om.